Tornai István

Tornai István

Szinte minden üzleti konferencián elhangzik, hogy mennyi időt, energiát szentelnek a magyar kkv vezetői a logisztikai folyamatokra, a megfelelő munkatársak megtalálására, a könyvelőre, vagy éppen a marketingre. Ez utóbbi mégis sokszor felesleges nyűgnek tűnik. Hiába tudják a cégvezetők, hogy a marketing hozzásegítheti őket a vágyott árbevételhez, mégsem olyan egyszerű döntést hozni arról: mennyit költsünk rá, milyen eszközöket használjunk. Tornai Istvánnal, a Piac és Profit konferenciák szakmai támogatójaként is ismert, Areté Marketing Coaching Kft. igazgatójával beszélgettünk a témáról.

 

A legutóbbi Piac & Profit konferencián már elhangzott egyik előadása során a bűvös szó: versenyképesség. Hogyan szolgálja a kkv-k versenyképességét a marketing?

A marketing az összes többi vállalati és gazdasági, gazdálkodási tevékenység között az egyik olyan tevékenység, amely versenyelőnyhöz juttatja a céget, ebben egyetértünk. A kérdés elsősorban az, hogy hogyan teszi ezt. Ma mindenki azt gondolja, hogy a marketing vagy digitális, vagy online, meg agilis, és a többi. Miközben a marketingnek még mindig nincs jelzője. Ez egy komplex eszköz, amely jól használva önmagában előnyt jelent a versenyben. A másik feltételezés az, hogy ebben a nagy zűr-, és hangzavarban, amit az új digitális eszközök és megoldások, valamint az állandóan változó világunk okoz, a marketingnek ezen szerepe elfelejtődött. A vállalkozásoknak valójában nem egy egy-eszközös megoldásra van szükségük, hanem marketingre, vagyis az eszközök megfelelő alkalmazásának képességére. Azaz tudásra.

Honnan tudjuk, hogy mi lesz a számunka megfelelő marketing tevékenység és eszközrendszer?

Az adaptált tudás az, ami a sikeres marketinghez hozzásegíti a vállalkozásokat. A megszerzett tudás még néhány évvel, évtizeddel ezelőtt elegendő volt hosszabb időre, azonban most egy jól képzett marketinges a cégben csak akkor tudja hosszú távon sikerre vinni a marketinget, ha folyamatosan fejlődik. Ez nem egyszerű, hiszen egyre kifinomultabb eszközök állnak rendelkezésre, egyre mélyebben kell ismernünk egy-egy módszert ahhoz, hogy jobbak, vagy legalább ugyanolyanok legyünk, mint a piacvezetők. Például van egy konkurensünk, aki profi Adwords stratégiát alkalmaz. Felveszünk valakit, aki ezt nálunk is professzionális szinten műveli – de akkor feltűnik a piacon egy új versenyző, aki a Facebook kommunikációjában használ újszerű megoldásokat. Máris eltűnik az az előny, amit a profi Adwords-ös szakemberünk jelentett.

Ez két kérdést is felvet: hogyan léphetünk ki az eszközök, vagy cégek – mint a Facebook vagy Google – árnyékából, másrészt hogyan lehet olyan szolgáltatást találni, ahol mindez a megfelelő minőségben megvan?

Rövid, középtávú megoldás az outsourcing marketing, mert egy ember nem fogja tudni ellátni a feladatot, ha a cég nem adaptálódik ahhoz a versenyhelyzethez, amiben valakik győztesek, akik ezt a tudást beemelték, és képesek rá, valaki meg nem. Ennek a dolognak két része van: egyrészt, hogyan kell ezeket az eszközöket kiépíteni és ezt a digitális infrastruktúrát összekapcsolni a vevőivel. Másrészt ezen eszközök használatának módját jól kell elsajátítani. És az ugye nem elég, hogy van egy weboldalad. Nem elég, hogy van Facebook oldalad. És az sem elég, ha posztolsz. Ez a „hogyan kell csinálni?”, ez megint egy know-how, ami kimaradt.

És van még egy elv, amit érdemes figyelembe vennünk, miszerint az ügynökségeknek szükséges és elégséges szolgáltatást kell nyújtaniuk. Mert nem igaz, hogy minden cégformára, típusra és problémára mindig a Facebook és a Google a megoldás. Azt láthatjuk, hogy gyakorlatilag a piac – kevés kivételtől eltekintve – a kkv-knak ugyanazt a “csomagot” ajánlja. Mi azt az elvet valljuk, hogy igenis megkülönböztethetőek vállalatok, kis- és közép-vállalkozások a tekintetben, hogy milyen eszközrendszert működtetnek, egyáltalán működtetik-e, és hogy milyen tudása van a vezetőknek, illetve marketing csapatuknak. Az outsourcing marketing lényege szerintünk a megfelelő auditálás – helyezzük el a térképen a vállalkozást, a terméket, a tudást, a céget, majd a megfelelő eszközrendszert definiáljuk és működtessük. Továbbá a feladatok tükrében szervezzük meg annak menedzsmentjét, belső- és külső erőforrásait. Ebből fakadhat a marketing nyújtotta versenyképesség.

Tehát nem is biztos, hogy kell nekünk Facebook és Google?

Máshogy tenném fel a kérdést, hiszen itt sokkal nagyobb gond is van. A kisvállalati marketingre jellemző, hogy gyakran a Facebook és a Google adta lehetőségekre szabják meg a marketingjüket – holott ezt pont fordítva kellene legyen! A kabáthoz kellene varrnunk a gombot. A vállalkozások marketing céljaihoz kellene rendelnünk eszközrendszereket, mint a két nevezett nagy vállalat által kínált marketing szolgáltatások. Ha magunk vállalatvezetőként nem is értünk minden marketing módszert és eszközt, igyekezzünk ezt a fajta tudást is vállalkozásunk részévé tenni – mint tesszük azt más szakterületeken. Ez egyfajta tudás összpontosítás, amely szakemberek együttműködéséből áll össze. A hozzánk hasonló cégek ezt a megoldást ajánlják.

Nézzen bele
Tornai István prezentációiba!

Ha van egy kis ideje és érdekli a történelem, olvasson bele Tornai István családtörténetének könyvébe!

Letöltöm